Świetlica


GODZINY ZAJĘĆ OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZYCH W ŚWIETLICY SZKOLNEJ:


  • OD PONIEDZIAŁKU DO PIĄTKU W DNI NAUKI SZKOLNEJ: 7:00 - 15:30
  • W DODATKOWE DNI WOLNE OD ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH: 8:00 - 14:00


Wszystkich chętnych serdecznie zapraszamy !!!



 REGULAMIN ŚWIETLICY

Świetlica to miejsce odpoczynku, zajęć i zabaw
rozwijających zainteresowania i zdolności…

 

Działalność świetlicy szkolnej jest przede wszystkim zapewnieniem opieki uczniom przed zajęciami lekcyjnymi i po nich w bezpiecznym i miłym otoczeniu, stworzenie warunków do wypoczynku, relaksu, zjedzenia posiłku i odrabiania prac domowych.

Spędzanie czasu w świetlicy szkolnej sprzyja rozwojowi uczniów oraz umożliwia nadrabianie zaległości w tym zakresie. Zajęcia świetlicowe wzbogacają wiadomości, rozwijają umiejętności i wychowują. Bardzo ważny jest dobór odpowiednich treści zajęć i metod ich prowadzenia. Dotyczą one najbliższego otocznie dzieci – rodziny, szkoły, kolegów, obejmują wiadomości o miejscu zamieszkania, ojczyźnie, miejscu Polski w Europie i świecie. Rozwijają zainteresowania z każdej dziedziny. Wprowadzają w tematykę nawiązującą do dni uroczystych i świątecznych, a także zmiany zachodzące w przyrodzie w ciągu roku. Podejmowane są również tematy związane z ochroną środowiska naturalnego oraz higieną życia codziennego.

Zabawa jest, obok nauki, podstawową formą aktywności uczniów. Dlatego uczestnicy zajęć w świetlicy mają czas na dowolną zabawę zgodnie ze swoimi upodobaniami, które kształtujemy, rozmawiając z nimi o ciekawych sposobach spędzania czasu, proponując różnorodne zabawy i gry. Dbamy o wyzwolenie jak największej aktywności poznawczej i twórczej. Odpowiednio dobrane, ciekawe zabawy i gry wzbogacają wiadomości i doświadczenia uczniów, kształtują umiejętności, angażują emocjonalnie, dają okazję do oceniania i wartościowania. Zajęcia świetlicowe wyrabiają spostrzegawczość, ćwiczą logiczne myślenie, wypowiadanie się, pamięć, uwagę, pobudzają fantazję i wyobraźnię, a także wyrabiają wrażliwość estetyczną i muzyczną. Gry z zabawy ruchowe podnoszą sprawność fizyczną uczniów. Kształtują umiejętność współżycia i współdziałania w grupie.

Jak spędzamy w świetlicy czas?

- rozwijając umiejętności manualne (zabawy konstrukcyjne, układanki, malowanie farbami, rysowanie, kolorowanie, wycinanie, wydzieranie, sklejanie, origami i inne),

- rozbudzając zainteresowania czytelnicze (czytanie prasy, wierszy, konkursy, inscenizacje, czytanie bajek przez starszych kolegów w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”),

- wzbogacając posiadane wiadomości, zaspakajając ciekawość świata (czytanie książek, encyklopedii, oglądanie programów i filmów edukacyjnych, rozmowy i pogadanki z uczniami, gry dydaktyczne i edukacyjne),

- kształtując umiejętności : wypowiadania się na zadany i dowolny temat (rozmowy z uczniami, pogadanki, zabawy typu – „dokończ zdanie”, „nazwa na daną literę” „skojarzenia”, „kalambury” i inne),

- kształtując umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy (konkursy, quizy, rozwiązywanie i układanie krzyżówek, zagadek, gry dydaktyczne, układanki, zabawy tematyczne, odrabianie prac domowych),

- ćwicząc umiejętności zapamiętywania fragmentów tekstu wierszy, piosenek (zabawa w teatr, inscenizacje, zajęcia rytmiczne i muzyczne),

- wzbogacając ekspresję twórczą (pisanie krótkich tekstów, prace plastyczne, zabawy konstrukcyjne, zabawy tematyczne, zajęcia taneczne i umuzykalniające),

- kształtując ekspresję ruchową (zabawy rytmiczne),

- zwiększając sprawność fizyczną ( gry i zabawy zręcznościowe),

- relaksując się przy muzyce, oglądaniu bajek filmowych)

Szczególną uwagę zwracamy na nabywanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupie rówieśniczej. Dbamy o wdrażanie uczniów do przestrzegania przyjętych zasad, oraz o umiejętność nawiązywania kontaktów z kolegami, rozmawiania, słuchania, wyrażania swoich potrzeb, przekonań i uczuć oraz dostrzegania ich u innych, ćwiczymy umiejętność rozwiązywania sytuacji konfliktowych, a szczególnie panowania nad emocjami. Przyzwyczajamy do utrzymywania porządku i troski o wspólne mienie.