Dzisiaj jest poniedziałek, 11 grudnia 2017 roku.
Zaloguj się
Zarejestruj się

Zespół szkolno-gimnazjalny w Nowej Wsi

Cytat dnia: "Panie, spraw, abym zawsze pragnął więcej niż zdołam osiągnąć. "

ZBIÓRKA SŁODYCZY

Drodzy rodzice i uczniowie! Tradycyjnie już nasza Szkoła przygotowuje świąteczne prezenty dla pensjonariuszy Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Międzybrodziu Żywieckim.

WYNIKI AKCJI EKOLOGICZNEJ „ZBIÓRKA BATERII”

W listopadzie została przeprowadzona w naszej szkole zbiórka zużytych baterii.

DLACZEGO LAJKUJEMY?

Dlaczego lajkujemy? Pod takim tytułem odbyły się kolejne już warsztaty dla uczniów klas piątych, które 5. grudnia poprowadziła Pani Justyna Motyka z zaprzyjaźnionej biblioteki w Dworku.

Sukces Marty Byrskiej w konkursie historycznym

Marta Byrska, uczennica klasy IIIA gimnazjum zakwalifikowała się do etapu rejonowego Małopolskiego Konkursu Historycznego dla uczniów dotychczasowych gimnazjów.

PODSUMOWANIE ZBIÓRKI KASZTANÓW I ŻOŁĘDZI

W tym roku Szkoła Podstawowa w Nowej Wsi ponownie wzięła udział w zbiórce kasztanów i żołędzi.  

ANDRZEJKI I MIKOŁAJKI W KLASIE VA

Początkiem grudnia klasa Va doczekała się już wizyty św. Mikołaja oraz zorganizowała klasowe andrzejki.

  • ZBIÓRKA SŁODYCZY

  • WYNIKI AKCJI EKOLOGICZNEJ „ZBIÓRKA BATERII”

  • DLACZEGO LAJKUJEMY?

  • Sukces Marty Byrskiej w konkursie historycznym

  • PODSUMOWANIE ZBIÓRKI KASZTANÓW I ŻOŁĘDZI

  • ANDRZEJKI I MIKOŁAJKI W KLASIE VA

V a SP 2017/2018

 

Klasa V a Szkoły Podstawowej - wych. Agnieszka Maciąga


 

Liczba uczniów: 16


Dziewczęta:

1. Dudys Oliwia

2. Zuzanna Gizicka

3. Emilia Jaromin

4. Amelia Jończy

5. Nikola Klimowska

6. Oliwia Kuś

7. Milena Rejman

8. Maria Spadek

9. Nicola Szymik


Chłopcy:

1. Kamil Dudziak

2. Sebastian Dyduch

3. Kacper Gasidło

4. Jacob Langenfeld

5. Jakub Pasternak

6. Miłosz Piskorek

7. Adrian Przystał


 

 

Samorząd klasowy:

Przewodnicząca - Oliwia Kuś

Zastępca przewodniczącej - Oliwia Dudys

Skarbnik - Amelia Jończyk

 

 

Trójka klasowa:

Przewodnicząca - p. Agata Spadek

Zastępca przewodniczącej - p. Jolanta Langenfeld

Skarbnik - p. Paweł Gizicki

 

 

Klasa opiekuje się salą nr 55.

 

 

 


 






Wiem. Czuję... Pomagam!

We wtorek 24. października klasy Va i Vb gościły panią Justynę Motykę z biblioteki w Nowej Wsi.

Pani Justyna przeprowadziła z nimi ciekawą lekcję na temat „Dom rodzinny tworzą ludzie”. Były to zajęcia w oparciu o projekt edukacyjny autorstwa Kulczyk Fundation – „Wiem. Czuję… Pomagam!”, który nawiązuje do najważniejszych regulacji międzynarodowych w dziedzinie praw człowieka. Kulczyk Fundation prowadzi m.in. akcje pomocowe w Panamie, Grecji, Tajlandii, Malawi, Nepalu, na Ukrainie oraz w Polsce.

Pani Justyna zaproponowała piątoklasistom najpierw „burzę mózgów” wokół pojęcia „Dom”. Uczniowie słusznie podawali skojarzenia jak np. miłość, bezpieczeństwo, pokój, opieka, uśmiech, rodzina, przyjaźń, wsparcie, wychowanie, domownicy,…

Pani bibliotekarka uświadomiła im, że niestety aż 1 dziecko na 100 nie wychowuje się w normalnej rodzinie, że problem sieroctwa dotyka sporego odsetka dzieci. Sieroctwo postrzegane jest zwykle jako stan, w którym dziecko straciło jednego lub obojga rodziców. Często dzieci są odbierane rodzicom na podstawie wyroku sądu lub tracą z nimi jakikolwiek kontakt.

Jedną z wielu organizacji działających w Polsce na rzecz walki z problemem sieroctwa jest Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce. Dzieci wychowywane w rodzinach zastępczych, niejednokrotnie obciążone różnymi problemami i traumatycznymi przeżyciami, uczą się tam samodzielności i obdarzania ludzi zaufaniem. Uczą się, jak budować relacje i dbać o więzi międzyludzkie.

Po obejrzeniu filmiku nakręconego w jednym z domów w wiosce dziecięcej nasi uczniowie mogli sobie uświadomić, jak wielkie mają szczęście, że mogą dorastać w normalnej, tradycyjnej rodzinie, w atmosferze wzajemnego szacunku i miłości.


Serdecznie dziękujemy pani Justynie Motyce za dzisiejszą wizytę i przybliżenie nam tego trudnego aczkolwiek bardzo ważnego tematu.


Wychowawczyni - Agnieszka Maciąga


WOJNA NA DESKI

We wtorek, 17 października klasa Va obejrzała w Domu Kultury w Kętach film pt.: „Wojna na deski”, poprzedzony prelekcją na temat „Rywalizacja czy współpraca? Jak budować relacje w grupie rówieśniczej?”

 

W trakcie prelekcji widzowie poznali znaczenie słów ”rywalizacja” i „współpraca”. Uświadomili sobie, jak ogromny wpływ ma grupa rówieśnicza na zachowania, poglądy i decyzje jej członków. Rówieśnicy mogą mieć na siebie pozytywny wpływ i wspólnie mogą być silni i samodzielni w rozwiązywaniu konfliktów.

 

Film „Wojna na deski” to jeden z hitów festiwali filmowych dla dzieci i młodzieży w 2014 roku. To historia o tym, jak łatwo czasem zatracić się w rywalizacji i zaryzykować dla niej przyjaźń. Szczególnie, gdy ma się 12 lat. W filmie poruszono takie zagadnienie psychologiczne jak: przyjaźń, zazdrość, rywalizacja, przemoc rówieśnicza, pierwsze zauroczenie i więzi braterskie.

 

Ziggy i Bas, nierozłączni przyjaciele, czekają na wakacyjny konkurs budowania wież. Tym razem zamierzają wygrać i skonstruować najwyższą budowlę. Jednak tuż przed wakacjami coś zaczyna się psuć. W przyjaźń chłopców wdziera się rywalizacja. Początkowe nieporozumienia przeradzają się w wojnę na deski, czyli walkę o wybudowanie najwyższej wieży, kiedyś symbolu ich przyjaźni. Ale wciąż jest szansa na to, by Ziggy i Bas zrozumieli, że wygrana to nie wszystko i że dużo ważniejsza jest przyjaźń.

 

Myślę, że i piątoklasiści zrozumieli, że dużo przyjemniejsze jest przebywanie z ludźmi, z którymi się współpracuje niż z tymi, z którymi się rywalizuje.

 

Jestem pewna, że w klasie Va będzie dominować współpraca i zasada „fair play”. Jak mówi stare przysłowie „Zgoda buduje, niezgoda rujnuje”.

 

Agnieszka Maciąga

 

 

Niecodzienna lekcja języka polskiego

Każdy z nas korzysta z Internetu. Jednym służy przede wszystkim jako źródło wiedzy, innym do rozrywki. Uczniowie klasy 5b na zajęciach z wychowawcą rozmawiali, czy dziś w ogóle możliwe jest życie bez komórki, wysyłania smsów, grania w gry, ściągania plików, przeglądania facebooka….

Świetnie się złożyło, bo ten temat mogliśmy jeszcze rozwinąć, ponieważ wzięliśmy udział w bardzo ciekawym projekcie, który zrealizowali nasi starsi koledzy. 2 października zostaliśmy zaproszeni przez panią A. Mazur na niecodzienną lekcję języka polskiego. Dwaj gimnazjaliści przedstawili nam historię Internetu oraz omówili zalety i zagrożenia płynące z korzystania z sieci. Następnie obejrzeliśmy film, którego bohater był uzależniony od gier komputerowych.

Kolejnym punktem, najważniejszy, było obejrzenie przedstawienia, które przygotowali uczniowie klasy 2B gimnazjum pod opieką p. Mazur. Poznaliśmy historię trzech braci. Dwóch z nich nie wyobrażało sobie spędzenia jednego dnia bez wrzucenia czegoś na facebooka, trzeci korzystał z sieci, by porozmawiać z ojcem, znaleźć dodatkowe zadania na test z matematyki czy pomysł na oryginalny prezent dla koleżanki, który sam wykonał. Przesłanie płynące z tego przedstawienia było jednoznaczne: żyj w świecie realnym, dostrzegaj wokół prawdziwych ludzi, kieruj się sercem.

Każdy z nas czegoś się nauczył podczas tej niecodziennej lekcji. Trudno żyć w dzisiejszym świecie bez Internetu, ale ważne, aby nie zastąpił nam prawdziwego, tego najpiękniejszego z możliwych, świata.


Agata Terlikowska

 

 

 



Dzień Chłopaka

Dziewczyny pomyślały o czymś dla podniebienia i umysłu. Przed lekcją zamówiły pyszną pizzę. Na początku imprezy chłopcy losowali po dwie kartki z zadaniami np. „Zróbcie 15 pompek” albo „Zatańczcie”. Na jednych kartkach były zadania dla wszystkich chłopców, a na drugich tylko dla chłopca, który losował. Później, podczas oczekiwania na pizzę cała klasa podzieliła się na dwa zespoły i graliśmy w kalambury.

Po wesołej zabawie, w świetnych nastrojach dziewczyny zaprosiły kolegów do stołu. Kebabowa pizza wszystkim bardzo smakowała.

Po pysznym posiłku trzeba było posprzątać w klasie, więc chłopcy pomogli dziewczynom i szybko zapanował porządek. Zabawa odbyła się bez żadnych zakłóceń, w miłej atmosferze, więc mam nadzieję, że podobała się wszystkim chłopcom.

 

tekst: Amelia Jończyk, kl. 5a



Bardzo dziękuję dziewczynkom za sprawne i w pełni samodzielne przygotowanie niespodzianki dla kolegów, a wszystkim chłopakom życzę wszystkiego, co najlepsze na co dzień, nie tylko w dniu ich święta.


Wychowawczyni -  Agnieszka Maciąga



Czwartoklasiści w miasteczku westernowym

Po niemal całorocznym trudzie nauki uczniowie klas 4a i 4b wyruszyli 6 czerwca do Żor, by przeżyć przygodę rodem z Dzikiego Zachodu.


Na początku odwiedziliśmy Muzeum Ognia, które jest centrum nauki, pełni funkcje rozrywkowe i edukacyjne. Muzeum jest nowoczesnym obiektem, które przekazuje w niezwykle ciekawy oraz interaktywny sposób wiedzę na temat energii i ognia od czasów najdawniejszych aż do współczesnych.


Kolejnym punktem programu był pobyt w miasteczku westernowym „Twinpigs”. Obejrzeliśmy pokaz umiejętności kowbojskich, a potem przez kilka godzin mogliśmy korzystać z najróżniejszych atrakcji w parku rozrywki. Były kręcące się beczki, koło młyńskie, park linowy, kolejka, pokaz w kinie 5D, przejście przez nawiedzoną sztolnię i wiele, wiele innych.


Uważamy pobyt w Żorach za bardzo udany i polecamy to miejsce wszystkim, którzy lubią aktywnie spędzać czas i niestraszne im spotkania z kowbojami. Opiekę nad żądnymi wrażeń czwartoklasistami pełniły wychowawczynie: p. Agnieszka Maciąga i p. Agata Terlikowska oraz p. Beata Dwornik, której szczególnie dziękujemy, że zechciała z nami spędzić ten dzień.


Agata Terlikowska



Ciekawy gość odwiedził klasy czwarte

We wtorek, 28. marca, klasy czwarte wraz z wychowawczyniami - p. Agatą Terlikowską oraz p. Agnieszką Maciągą - ponownie spotkały się z panem Michałem Wójcickim, członkiem Koła Łowieckiego ”Orzeł”.

Tym razem pan Michał przygotował bardzo interesującą prezentację multimedialną na temat ptactwa i zwierzyny łownej. Z pasją opowiadał o wyglądzie i życiu oraz znaczeniu poszczególnych zwierząt. Cierpliwie odpowiadał na pytania zainteresowanych.

Czwartoklasiści entuzjastycznie reagowali na kolejne slajdy z różnymi zwierzętami. Mogli m.in. zobaczyć zdjęcia i usłyszeć odgłosy łosia, jelenia, daniela, sarny, muflona, dzika, zająca, borsuka, lisa, jenota, piżmaka, szopa pracza, kuny, niedźwiedzia, a także gęsi, kaczki, bażanta czy jarząbka. Niektórzy próbowali je z powodzeniem naśladować. Momentami można było poczuć się w sali lekcyjnej jak w leśnej głuszy.

Uczniowie poznali również fachowe określenia łowieckie na poszczególne części ciała poznawanych zwierząt. Konia z rzędem temu, kto wie, co w myśliwskim języku oznaczają takie pospolite słowa jak np. lustro, kwiat, pędzel, suknia, łyżki, okulary, świece albo tabakiera, szable, parostki, chwost, słuchy, szpile czy gwizd. Myślę, że teraz spokojnie można o to zapytać uczniów klas czwartych.

Godzina upłynęła bardzo szybko, ale jestem pewna, że bezcenna wiedza zdobyta podczas tego spotkania zostanie w głowach naszych uczniów na długo.

Bardzo dziękujemy Panu Michałowi Wójcickiemu, że poświęcił swój wolny czas, by nas  odwiedzić i opowiedzieć o swoim nietuzinkowym hobby, jakim jest łowiectwo.


Wychowawczyni - Agnieszka Maciąga


 



"Wszystkowidząca" – kolejny film z programu KinoSzkoła

Klasy czwarte i piąte wraz z wychowawcami po raz kolejny uczestniczyły w programie KinoSzkoła.

Tym razem prelegent przygotował dla nich prelekcję na temat: „Trudne emocje - wstyd”. Rozpoczął od rozmowy na temat łatwych i trudnych emocji jak wstyd - czyli przykre uczucie spowodowane świadomością jakiegoś postępowania, słów itp. zwykle połączone z lękiem przez utratą dobrej opinii lub uczucie onieśmielenia lub skrępowania. Przybliżył też widzom lubiany przez nich gatunek filmowy i literacki – fantasy.

Film „Wszystkowidząca” reklamowany jako „Gra o tron" dla najmłodszych to porywająca opowieść zabierająca widzów do świata pełnego przygód i magii. Głowna bohaterka Dina ma umiejętność zaglądania w głąb każdego człowieka i rozpoznawania jego zamiarów. Jej matka, po której to odziedziczyła, zostaje wezwana do zamku, aby pomogła rozwiązać sprawę morderstwa rodziny królewskiej. Na drugi dzień po Dinę przyjeżdża tajemniczy Drakan. Okazuje się, że to pułapka, a Drakan chce przejąć władzę. Dziewczynka trafia do lochu, gdzie poznaje jedynego spadkobiercę króla, Nico, który jest uznawany za winnego wymordowania swojej rodziny. Dina chce uciec z zamku, ale aby to zrobić, będzie musiała przejść przez legowisko smoków. Będzie to wyjątkowa trudna i obfitująca w niebezpieczne przygody przeprawa... Na szczęście cała historia kończy się szczęśliwie.

Film, który do końca trzymał w napięciu, bardzo podobał się naszym czwarto- i piątoklasistom.


Agnieszka Maciąga

 



Dzień Kobiet

8 marca kobiety w całej Polsce świętują swój dzień. O Dniu Kobiet nie zapomnieli też chłopcy z kl. IV a.

Chociaż w mniejszości, stanęli na wysokości zadania i zaskoczyli swoje koleżanki profesjonalnie przygotowaną niespodzianką. Do życzeń dołączyli pięknie udekorowane kubeczki. Było też coś miłego dla podniebienia. Pyszne wypieki - babeczki i placki rozpływały się w ustach. Szczególną popularnością cieszyło się ciasto marchewkowe.

Po słodkim poczęstunku dziewczynki brały udział w konkurencjach wymyślonych przez swoich kolegów. Zadania do wykonania losowały z kapelusza. Było sporo śmiechu i dobrej zabawy.

Klasowe świętowanie upłynęło w przyjemnej atmosferze. Jestem pewna, że ten radosny nastrój będzie się utrzymywał w naszej zgranej klasie przez cały rok, a chłopcy będą dżentelmenami nie tylko od święta.

Dziękuję chłopakom oraz ich rodzicom za doskonale przygotowaną imprezę.


Wychowawczyni - Agnieszka Maciąga

 



Spotkanie z panem Michałem Wójcickim

17 stycznia uczniowie klas czwartych spotkali się z panem Michałem Wójcickim z Koła Łowieckiego „Orzeł” w Osieku.

Pan Michał przygotował dla nich interesującą prezentację multimedialną na temat łowiectwa i ochrony zwierzyny. Rozpoczął słowami „DARZ BÓR”. Tak właśnie pozdrawiają się myśliwi. Opowiadał, na czym polega łowiectwo, mówił też o kłusownictwie. Zaprezentował logo Polskiego Związku Łowieckiego oraz opowiedział młodym słuchaczom legendę o św. Hubercie - patronie myśliwych i leśników.

Dzieci dowiedziały się też, na jakie grupy dzieli się zwierzęta łowne. Wiedzą już, że do zwierzyny grubej zaliczamy m.in. łosie, daniele, sarny, muflony i dziki, a do drobnej - lisy, jenoty, borsuki, szopy pracze, kuny leśne i domowe, tchórze, norki, zające szaraki, króliki, bażanty, kuropatwy, dzikie gęsi itp. Wiedzą już, co zrobić, gdy podczas spaceru napotkają wnyki lub sidła zastawione przez kłusowników.

Było to pierwsze spotkanie z panem Michałem, który jest też koordynatorem ogólnopolskiego programu aktywnej edukacji ekologicznej „Ożywić pola”. W bieżącej edycji tego programu zainteresowaniem objęto pięknego ptaka, jakim jest gęgawa. Ta intrygująca gęś będzie tematem kolejnej prelekcji naszego gościa. Do zobaczenia po feriach.


Agnieszka Maciąga / Agata Terlikowska




Operacja Arktyka

9 stycznia klasy IV a oraz V a i V b wysłuchały w Domu Kultury w Kętach interesującej prelekcji na temat „Moje miejsce w rodzinie” oraz obejrzały wciągającą opowieść familijną pt. „Operacja Arktyka”.

Prelegent, wprowadzając w tematykę filmu, dyskutował z młodymi widzami na temat rodziny, ilustrując swoją prelekcję ciekawymi slajdami. Była mowa o tym, czym jest rodzina, bliskość, szacunek, czy jesteśmy ważni dla swojej rodziny. Dzieci doszły do wniosku, że w rodzinie możemy na sobie polegać, lubimy ze sobą przebywać, jesteśmy do siebie podobni, dbamy o siebie, mamy swoje tradycje, historie rodzinne i tajemnice. Zdarzają się czasami kłótnie i konflikty, podobnie jak w rodzinie bohaterów filmu, ale w obliczu zagrożenia troska, czułość i solidarność jednoczy rodzinę i pozwala skupić uwagę na tym, co w życiu najważniejsze.


Film opowiadał o rodzeństwie – 13-letniej Julii oraz 8 - letnich bliźniętach – Idzie i Sindre - które postanowiło odwiedzić ojca pracującego pod biegunem północnym. Dzieci zakradają się do helikoptera ratowniczego, ale na skutek zmiany trasy lądują na opuszczonej wyspie na dalekiej północy, w sercu lodowej krainy. Niewielki zapas jedzenia, dzika przyroda i brak kontaktu z cywilizacją sprawiają, że Julia i jej młodsze rodzeństwo muszą połączyć siły, aby przetrwać w nadziei, że ratunek w końcu nadejdzie. Przygoda na biegunie stanie się dla bohaterów nie tylko testem sprytu i wytrzymałości, ale też miłości oraz gotowości do poświęcenia.

Dzieciaki muszą dojrzeć w przyspieszonym tempie. Historia ma szczęśliwe zakończenie, gdyż cała trójka odnaleziona przez rodziców wraca do domu.


Uczniowie, którzy obejrzeli ten seans zgodnie stwierdzili, że był to chyba najlepszy film, jaki dotychczas widzieli w ramach programu KinoSzkoła. Z niecierpliwością czekają na kolejne.

 


Agnieszka Maciąga / Małgorzata Kasperek / Magdalena Rodak










<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 9