Dzisiaj jest czwartek, 13 grudnia 2018 roku.
Zaloguj się
Zarejestruj się

Zespół szkolno-gimnazjalny w Nowej Wsi

Cytat dnia: "Nie staraj się zrozumieć wszystkiego, bo wszystko stanie się niezrozumiałe. "

Podsumowanie zbiórki baterii

W listopadzie uczniowie naszej szkoły przystąpili do akcji ekologicznej pod hasłem: „Uwalniamy nasze środowisko od zużytych baterii”.

„Był sobie pies”

4 grudnia klasy: 4a, 4b, 5a i 6a obejrzały film „Był sobie pies” w Domu Kultury w Kętach pod opieką p. wicedyrektor Ł. Listwan i pań M. Węglińskiej, M. Majcherczyk, B. Matusiak.

Mikołajkowy turniej piłki siatkowej

W piątek (7 grudnia) na hali OSiR w Kętach odbył się Mikołajkowy turniej piłki siatkowej dla dziewcząt i chłopców z klas V i VI zorganizowany przez Akademię Siatkówki SOS w Kętach.

Podsumowanie zbiórki makulatury

Za nami kolejna już zbiórka makulatury. Jak co roku cała społeczność Szkoły Podstawowej w Nowej Wsi z zaangażowaniem włączyła się w tę ekologiczną akcję.

“Szczęść Boże” dla górników

Barbórka to szczególny dzień dla wszystkich górników, dlatego też 4 grudnia uczniowie naszej szkoły udali się do Remizy OSP w Nowej Wsi, aby podziękować górnikom - z okazji ich święta - za ciężką i niebezpieczną pracę w kopalni.

ETAP REJONOWY ZA NAMI

3 grudnia odbył się rejonowy etap Małopolskiego Konkursu Języka Angielskiego dla uczniów szkoły podstawowej, w którym wzięło udział aż czworo przedstawicieli klas ósmych.

  • Podsumowanie zbiórki baterii

  • „Był sobie pies”

  • Mikołajkowy turniej piłki siatkowej

  • Podsumowanie zbiórki makulatury

  • “Szczęść Boże” dla górników

  • ETAP REJONOWY ZA NAMI

ERASMUS - część 2

Zakończenie naszej przygody na Łotwie

 

Piątek (27 kwietnia) był najważniejszym, a zarazem ostatnim dniem naszego pobytu na Łotwie.

Dzień zaczął się od zajęć artystycznych. Młodzież ozdabiała świece techniką decoupage i zakładki. Ważnym punktem dnia była ewaluacja, podczas której uczestnicy oceniali cale spotkanie oraz wybierali najciekawsze zajęcia.

Wieczorne spotkanie w szkole z rodzicami, nauczycielami oraz uczestnikami było kulminacja naszego projektu Erasmus+. Przedstawiliśmy sztukę "A Ghost Without A Passport", która powstała dzięki wspólnym wysiłkom wszystkich partnerów. Zgromadzona widownia, którą stanowili rodzice i nasi gospodarze, nagrodziła każdą grupę oklaskami. Przedstawienie pokazało przygody dzieci podróżujących po krajach partnerskich w towarzystwie czarownicy i niesfornego ducha, przeżywając przy okazji mnóstwo zabawnych przygód. Pokaz sztuki rozpoczął wieczór pożegnalny, który upłynął pod znakiem muzyki i tańca.

Smakowaliśmy również łotewskie przysmaki. Niespodzianką było wspólne puszczanie zapalonych lampionów, które zakończyło nasze spotkanie i wizytę na Łotwie.

 

Sobota (28 kwietnia) była dniem powrotu wszystkich uczestników projektu do swych krajów ojczystych. Pożegnaniom towarzyszyły łzy wzruszenia i smutku - być może kiedyś jeszcze się spotkają.

 

Z relacji młodzieży wynika, że spotkania międzynarodowe oraz dzielenie się swoja wiedzą i umiejętnościami są nie tylko wspaniałym pomysłem, ale mogą być także niezapomnianą przygodą.

 

 

Joanna Gabryś / Dorota Gwiazdoń

 

A oto wrażenia naszych gimnazjalistów z pobytu:

 

„Wyjazd na Łotwę był jednym z najlepszych wyjazdów w moim życiu. Na miejscu, rodziny przyjęły nas bardzo życzliwie. Niestety, wizyta ta trwała tylko tydzień, lecz przez ten czas doświadczyłem naprawdę miłych wrażeń, a czas pobytu w Slampe minął bardzo przyjemnie. Ogromnym zaskoczeniem było dla mnie to, jak ludzie dbają o tradycję oraz ich otwartość na ludzi z zewnątrz. Lepiej poznałem tutejszych mieszkańców, ich folklor i kuchnię. Wyjazd ten był również sprawdzianem naszych zdolności językowych, lecz myślę, że ten test zdaliśmy. Zawarłem dużo przyjaźni i bardzo chciałbym tu wrócić.”


Jakub Wysogląd

 

 

„Wyjazd na Łotwę jest jednym z najlepszych moich dotychczasowych przeżyć. Był to zaledwie tydzień, lecz jakże pełen wrażeń. Mogliśmy się wiele nauczyć oraz poznać kulturę, języki narodową kuchnię łotewską. Bardzo mile zaskoczyła mnie gościnność mieszkających tu ludzi oraz to, jak bardzo pielęgnują swój folklor i są dumni z swojej narodowości. Był to dla nas również test językowy, który mam nadzieję zdaliśmy. Bardzo chciałabym kiedyś tu powrócić oraz pielęgnować zawarte tutaj przyjaźnie.”

 

Marta Byrska

 

 

„Wyjazd na Łotwę był jednym z ciekawszych doświadczeń, które przeżyłam, Zdecydowanie, był też sprawdzianem moich umiejętności językowych, szczególnie w życiu codziennym. Dzięki projektowi miałam możliwość zwiedzenia kraju, którego nigdy bym prawdopodobnie nie odwiedziła oraz poznania jego kultury i tradycji. Poznałam tutaj wspaniałych ludzi, którzy na pewno pozostaną w mojej pamięci, a całą przygodę będę miło wspominać.”

 

Zuzanna Mejza

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Pobyt na Łotwie - dzień czwarty

 

Jak co rano, zaczęliśmy od grupowych zabaw integracyjnych. Uczestniczyliśmy w zajęciach lekcyjnych z różnych przedmiotów. Ciekawym zadaniem było tworzenie na platformie internetowej komiksu opartego na naszych dotychczasowych przeżyciach na Łotwie.

 

Pochwalimy się efektami naszej pracy po powrocie:)

 

Po południu wszyscy uczestnicy zostali zaproszeni na spotkanie integracyjne do domu jednego z naszych łotewskich kolegów. W tym czasie nasi nauczyciele brali udział w podobnych zajęciach.

 

 

tekst: Marta Byrska / Zuzanna Mejza / Jakub Wysogląd

opieka: Joanna Gabryś / Dorota Gwiazdoń

 

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Pobyt na Łotwie - dzień trzeci

 

Ryga - to największe i najważniejsze miasto Łotwy nad Dźwiną i Zatoką Ryską, centrum gospodarcze, kulturalne i naukowe. Dzisiejszy dzień spędziliśmy na zwiedzaniu tego pięknego miasta.

 

Duże wrażenie zrobiła na nas Biblioteka Narodowa z 4,5 milionami zgromadzonych publikacji i periodyków. Poznaliśmy historię projektu i budowy gmachu biblioteki. Ze względu na rodzaj materiałów, z których jest zbudowana oraz bryłę architektoniczną nazywa się ją "zamkiem światła".

 

Podczas projekcji filmu 5D obejrzeliśmy panoramę Rygi "z lotu ptaka", a także przez okna i drzwi, udało nam się zajrzeć do najważniejszych budynków, muzeów i ratusza, słuchając jednocześnie historii miasta Rygi.

 

Na zakończenie dnia zaplanowano aktywny wieczór w Jump Space - parku trampolin.

 

To był udany dzień. Wróciliśmy pełni wrażeń.


 

Opiekunowie: Joanna Gabryś / Dorota Gwiazdoń

Uczestnicy: Marta Byrska / Zuzanna Mejza / Jakub Wysogląd

 

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Pobyt na Łotwie - dzień drugi

 

Wtorek przywitał nas chmurami i przelotnym deszczem. Jednak, nie był to powód do nudy.

 

Folklor jest ważnym elementem kultury łotewskiej, dlatego dzisiejszy dzień upłynął nam pod znakiem tradycyjnych tańców i pieśni łotewskich, których uczyliśmy się wraz z uczestnikami i nauczycielami z innych krajów. Następnie, podzieleni na grupy, wykonywaliśmy różne zdania fotograficzne oraz sportowe.

 

Na zakończenie dnia odwiedziliśmy piekarnię tradycyjnego łotewskiego chleba i ciasteczek. Udało nam się nawet zrobić swój własny chleb.

 

Popołudnie spędziliśmy wspólnie z naszymi gospodarzami i kolegami z innych krajów na grach sportowych i spotkaniach integracyjnych.

 


W imieniu uczestników i opiekunów wyjazdu:

Joanna Gabryś

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Pobyt na Łotwie - dzień pierwszy


To już kolejna przygoda naszych gimnazjalistów za granicą. Tym razem, dzięki projektowi Erasmus+, 22 kwietnia, Marta Byrska, Zuzanna Mejza oraz Jakub Wysogląd pod opieka p.Doroty Gwiazdoń i p. Joanny Gabryś wyruszyli na Łotwę.

 

Podróż samolotem z Krakowa do Warszawy, a następnie do Rygi, minęła szybko i przyjemnie. Na lotnisku w Warszawie spotkaliśmy się z grupą  z partnerskiej szkoły w Rumunii.

 

Po dotarciu do szkoły w Slampe, gospodarza spotkania, na naszych uczniów czekały już rodziny, u których będą nocować przez cały najbliższy tydzień.

 

W poniedziałek rozpoczęliśmy realizację programu od zwiedzania szkoły oraz warsztatów integracyjnych. Ważnym elementem tego dnia były próby do przedstawienia, które będzie finałem całego projektu. Nauczyciele wzięli także udział w konferencji na temat sytemu edukacyjnego na Łotwie. Atrakcją dnia było zwiedzanie uroczego miasteczka Tukums, a także Muzeum Czekolady. Wieczorem przedstawiciele każdego kraju mieli za zadanie przygotować popisowe danie lub przekąski pochodzące z ich ojczyzny. Propozycją naszej grupy były krokiety z barszczem i kopytka serowe z cynamonem. Po spróbowaniu wszystkiego, najbardziej przypadły nam do gustu hiszpański ser, włoska pizza oraz turecka sarma. W trakcie spotkania obejrzeliśmy również występy amatorskich zespołów folklorystycznych.

 

To był dzień pełen wrażeń.


Joanna Gabryś / Dorota Gwiazdoń

Zuzanna Mejza / Marta Byrska / Jakub Wysogląd

 

 


 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 

Z pamiętnika uczestniczki:

Ostatni dzień naszego pobytu w Bukareszcie spędziliśmy w całkiem kreatywny sposób.


Dzisiejsze warsztaty, zatytułowane DISCOVER ROMANIA: COOK, TASTE, PAINT AND DANCE poświęcone były poznawaniu Rumunii poprzez gotowanie, smakowanie, malowanie i taniec. Zajęcia były podzielone na trzy bloki tematyczne, podczas których uczniowie i nauczyciele realizowali różne zadania. Po lekkiej językowej rozgrzewce i kilku ćwiczeniach, udaliśmy się na lekcje gotowania. Mogliśmy tam wykazać nie tylko nasze zdolności językowe, ale także kulinarne. Naszym zadaniem było wykonanie sałatki ziemniaczanej i słodkiego salami. Wszyscy zostaliśmy podzieleni na grupy, w których przygotowaliśmy jedną potrawę. Po małej degustacji otrzymaliśmy przepisy wykonanych dań, by wykorzystywać je także w naszych domach. Następnie mogliśmy wykazać się artystycznie, malując drewniane łyżki. Spędziliśmy w ten sposób miło czas, dyskutując z naszymi zagranicznymi przyjaciółmi, a zarazem lekko wyciszając się. Ostatnim zadaniem była nauka tradycyjnego tańca rumuńskiego „Brashovianka”. Po skończonych zajęciach udaliśmy się z naszymi rumuńskimi partnerami do domów, by przygotować się na wieczorną imprezę pożegnalną oraz na ostatni spacer po Bukareszcie.

Gdy nadszedł wieczór, wszyscy uczestnicy projektu Erasmus + zgromadzili się w szkole, by podsumować nasze tygodniowe działania. Każda osoba dostała certyfikat uczestnictwa w spotkaniu, który jest bardzo ważnym dokumentem potwierdzającym i opisującym umiejętności zdobyte podczas przeprowadzonych warsztatów kulturowo-językowych. Nieco później nasza międzynarodowa grupa udała się na zabawę taneczną, gdzie wspólnie tańczyliśmy rumuńskie tańce, które mieliśmy przyjemność poznać. Wszyscy uczniowie bardzo zaprzyjaźnili i zżyli się ze sobą, więc gdy doszło do ostatecznego pożegnania, nie zabrakło łez i emocjonalnych wzruszeń.

Całokształt przygody w Rumunii będziemy zawsze wspominać z sentymentem. Poznanie tego niezwykle ciekawego kraju było dla nas ogromną przyjemnością. Wiele rzeczy nas pozytywnie zaskoczyło i wywarło na nas ogromne wrażenie. Jesteśmy ogromnie wdzięczne za to, że mogłyśmy zdobyć takie doświadczenie i poznać wielu przyjaciół z innych krajów, z którymi na pewno będziemy utrzymywać kontakt. Przede wszystkim nabraliśmy więcej odwagi językowej i nabyliśmy nowe umiejętności, które przydadzą nam się w przyszłości, a także w szkole. Wyprawa nauczyła nas wielu rzeczy m.in. pracy w grupie, tolerancji kulturowej, religijnej oraz poglądowej, samodzielności i możności znalezienia wyjścia z każdej sytuacji. Oprócz angielskiego, mogliśmy podszkolić się w innych językach.

Aleksandra Moskwik


Do Polski wyjechaliśmy z Bukaresztu w sobotę rano 11 listopada 2017 r. Czekał nas długi dzień i lot do Krakowa z przesiadką w Monachium. Widać było, iż wspomnienia dopiero co zakończonej przygody są wciąż bardzo emocjonujące dla Oli, Kasi i Natalii. Mamy nadzieję, że nowo zawarte przyjaźnie przetrwają próbę czasu, ma zdobyte podczas spotkania doświadczenia zaprocentują w rozwoju osobistym naszych uczestniczek.


Joanna Gabryś / Magdalena Rodak


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


W czwartek (9 listopada) uczniowie i nauczyciele uczestniczący w projekcie Erasmus+ w Bukareszcie wzięli udział w warsztatach językowych.


Młodzież została podzielona na grupy, w których wykonywali zadania konkursowe. Musieli, na przykład, odnaleźć ukryty w szkole skarb, a po drodze wykonać szereg wymagających zadań. Podczas ogłaszania wyników konkursu okazało się, że wszystkie nasze uczennice były w zwycięskich grupach.


W tym czasie nauczyciele także brali udział w zajęciach, podczas których dzielili się dobrymi praktykami - prezentowali ciekawe ćwiczenia do wykorzystania na lekcjach.


Jutro już ostatni dzień naszej przygody i ostatnie zadania przed uczestnikami.


Joanna Gabryś / Magdalena Rodak




----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Z pamiętnika uczestniczek: Czwartego dnia naszej wizyty w Rumunii przyszedł czas na odpoczynek po intensywnych zajęciach językowych.


O godzinie 7.15 wraz z naszymi partnerami i całą międzynarodową grupą przyjaciół wyruszyliśmy z Bukaresztu do oddalonego o 150 km miasta Sinaia w górach. Po drodze wstąpiliśmy do Muzeum Zegarów znajdującego się w mieście Ploiesti. Mieliśmy przyjemność zobaczyć różne modele zegarów oraz poznać ich historię. Po dotarciu do celu naszej wycieczki rozpoczęliśmy zwiedzanie pałacu Pelisor, zamieszkałego jeszcze 100 lat temu przez rodzinę królewską. Tam można było podziwiać piękne komnaty, których wystrój zaprojektowała sama królowa Maria. Nieopodal znajduje się reprezentacyjny pałac Peles w stylu bawarskim, również otwarty dla zwiedzających. Ciekawostką jest, że ostatni król Rumunii, Król Michał I, wciąż żyje i ma obecnie 96 lat. Z wzgórza zamkowego rozciągają się malownicze widoki na góry oraz park. W pobliżu kompleksu pałacowego znajduje się monastyr z XVII wieku, który także mieliśmy okazję podziwiać. Była to dla nas interesująca, żywa lekcja historii. Przechadzając się po parku miałyśmy czas, aby zakupić pocztówki dla naszych przyjaciół w Polsce.


Oprócz poznawania rumuńskiej kultury, bardzo dobrze idzie nam integracja z pozostałymi uczestnikami Programu. Nasza hiszpańska koleżanka Rocio nauczyła nas piosenki "La Cucaracha". Poznajemy  coraz więcej słówek w języku rumuńskim. Czas spędzony wspólnie z kolegami i przyjazna atmosfera bardzo nam pomagają w rozwijaniu naszych umiejętności językowych, nad którymi ciągle pracujemy.:)


tekst: Alesandra Moskwik / Katarzyna Witkowska / Natalia Płonka

opieka: Magdalena Rodak / Joanna Gabryś



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Kolejny dzień (wtorek, 7 listopada) naszej wizyty w Bukareszcie, tak jak i poprzedni, rozpoczął się od warsztatów językowych w szkole.


Uczniowie i nauczyciele spotkali się w grupach, w których wykonywali rozmaite zadania językowe. Następnie uczestniczyli w zajęciach lekcyjnych z różnych przedmiotów. Nasze uczennice brały udział w lekcji fizyki, biologii i języka angielskiego. Po południu miały okazję zwiedzić budynek Parlamentu, drugą co do wielkości, po amerykańskim Pentagonie, budowlę na świecie. Kasia, Ola i Natalia spędziły także czas z uczniami z innych krajów partnerskich.


Jutro wcześnie rano wyjeżdżamy na wycieczkę do miasta Sinaia w górach.


Joanna Gabryś / Magdalena Rodak





---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Poniedziałek (6 listopada) w Bukareszcie rozpoczął się dla uczestników spotkania od zajęć integracyjnych w szkole.


Poprzez zabawę i ciekawe ćwiczenia młodzież miała okazję bliżej się poznać i doskonalić swoje umiejętności językowe. Uczniowie rumuńskiej szkoły zaprezentowali się podczas specjalnie przygotowanego na przywitanie gości programu artystycznego. Mogliśmy obejrzeć pokaz mistrzyni świata juniorów w gimnastyce artystycznej, tancerzy i posłuchać chóru szkolnego. Po występach uczestnicy kontynuowali zajęcia w klasach, a także brali udział w lekcjach. Dla nauczycieli zorganizowano w tym czasie zajęcia z metodyki nauczania z wykorzystaniem elementów dramy.


Dzisiaj również nasze uczennice poznawały Bukareszt w towarzystwie swoich rumuńskiej gospodarzy i koleżanek z innych krajów.


Jutro czeka nas kolejny pracowity dzień.


Joanna Gabryś / Magdalena Rodak



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


W niedzielę (5 listopada 2017 r.) nasze uczennice: Aleksandra Moskwik, Natalia Plonka oraz Katarzyna Witkowska wyruszyły do Bukaresztu na międzynarodowe spotkanie członków grupy projektowej Erasmus +.


Wyjechałyśmy sprzed szkoły w Nowej Wsi na krakowskie lotnisko bardzo wcześnie rano. Stamtąd poleciałyśmy do Monachium, a następnie do Bukaresztu. Dopisywał nam humor, jak i słoneczna pogoda. Na lotnisku w Bukareszcie na nasze dziewczęta czekali już ich rumuńscy gospodarze.


Niedziela jest dniem przyjazdu młodzieży z wszystkich krajów partnerskich, dlatego dzisiaj jeszcze odpoczywamy. Od jutra zaczynają się intensywne warsztaty kulturowo-językowe.


Joanna Gabryś / Magdalena Rodak



 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Początek nowego roku szkolnego zainicjował także drugi rok kontynuacji projektu Erasmus + „SAY.WRITE.SHOW - DEVELOPING PUPILS’AND TEACHERS’ COMMUNICATION SKILLS” w szkole w Nowej Wsi.

Na uczestników projektu czekają nowe zadania i wyzwania, związane oczywiście z rozwijaniem umiejętności komunikacji w języku angielskim. Trójka z nich, uczennice gimnazjum: Aleksandra Moskwik z klasy III B, Natalia Płonka z klasy III A oraz Katarzyna Witkowska z klasy VII B szkoły podstawowej, już niebawem będą miały okazję uczestniczyć w tygodniowych warsztatach językowych dla wszystkich partnerów projektu w Rumunii. Spotkanie organizowane jest tym razem przez głównego koordynatora projektu – szkołę w Bukareszcie i odbędzie się w dniach 5-11 listopada 2017 roku, gdzie dziewczęta udadzą się pod opieką pani Magdaleny Rodak i pani Joanny Gabryś. Poprzednie spotkanie, w którym uczestniczyli uczniowie naszej Szkoły odbyło się w kwietniu tego roku w hiszpańskiej Marchenie. Będzie to okazja, aby oprócz ciekawych zajęć rozwijających umiejętności językowe, poznać kulturę i historię tego pięknego kraju.

Udział w projekcie Erasmus + to nie tylko możliwość zwiedzenia krajów europejskich, to przede wszystkim systematyczna praca nad rozwijaniem swoich umiejętności językowych oraz realizacja zadań projektu. Plan pracy na ten rok został ustalony podczas spotkania roboczego przedstawicieli szkół partnerskich w tureckim Izmirze 5-6 października 2017 r., w którym wzięły udział pani Agnieszka Maciąga oraz pani Joanna Gabryś. Głównym zadaniem będzie przygotowanie przedstawienia według pomysłu uczniów „A Ghost Without a Passport”, które zostanie opracowane w szczegółach i pokazane podczas ostatniego spotkania wszystkich partnerów w szkole na Łotwie. Ponadto, uczestnicy we wszystkich szkołach partnerskich stworzą audiobook „One Painting - Many Stories”, a także przedstawią przygotowane przez siebie prezentacje w ramach zadania „The Young Speakers’ Competition”.

Cóż, zadania są wyznaczone, a uczniowie w szkole w Nowej Wsi chętni do pracy i pełni pomysłów. Zatem, nie czekajmy – let’s get to work!