Dzisiaj jest wtorek, 17 października 2017 roku.
Zaloguj się
Zarejestruj się

Zespół szkolno-gimnazjalny w Nowej Wsi

Cytat dnia: "Mówimy niewiele. O takich trafionych radościach, niezasłużonych, niezaplanowanych, nie trzeba wiele mówić. "

Grrupa gimnazjalistów odbyła górksą wędrówkę...

W sobotę (14 października) po raz pierwszy w tym roku szkolnym kilkunastu gimnazjalistów wyruszyło na rajd górski pod opieką pana Wiesława Wawaka.

Jennifer Lynn Barnes: „NAZNACZENI”

Cassie ma naturalną zdolność rozszyfrowywania ludzi. Na podstawie najdrobniejszych szczegółów potrafi ustalić, kim jesteś i czym się zajmujesz.

„Wyśpiewać dziś chcemy Wam życzenia…”

„Wyśpiewać dziś chcemy Wam życzenia…” Tak w dniu 12 października rozpoczęli przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego program słowno-muzyczny, dedykowany pracownikom naszej szkoły, z okazji zbliżającego się Dnia Edukacji Narodowej.

ŚLUBOWANIE PIERWSZOKLASISTÓW

Dzień 12 października 2017 roku na pewno na długo  pozostanie w pamięci uczniów klas pierwszych jak również i ich rodziców. Właśnie tego dnia zostali przyjęci w poczet braci uczniowskiej Szkoły Podstawowej w Nowej Wsi.  

Dyktando Niepodległościowe

Etap szkolny V Małopolskiego Dyktanda Niepodległościowego „Po polsku o historii” przeprowadzono 10 października 2017r. w wielu szkołach województwa małopolskiego.  

DZIEŃ UŚMIECHU

„Uśmiech jest najlepszą kosmetyką do użytku zewnętrznego i najlepszym lekarstwem do użytku wewnętrznego.” / Phil Bosmans /

  • Grrupa gimnazjalistów odbyła górksą wędrówkę...

  • Jennifer Lynn Barnes: „NAZNACZENI”

  • „Wyśpiewać dziś chcemy Wam życzenia…”

  • ŚLUBOWANIE PIERWSZOKLASISTÓW

  • Dyktando Niepodległościowe

  • DZIEŃ UŚMIECHU

AKCJA ZDROWIE - część 2


Górska wędrówka


Udział młodzieży z naszej szkoły w projekcie „Akcja Zdrowie” realizujemy w różnoraki sposób, tym razem uczniowie wyruszyli na górskie szlaki i o tym krótka notatka jednej z uczestniczek.

Dnia 7.10.2017 r. (sobota) odważni uczniowie pod opieką p. Zofii Dudek i p. Magdaleny Węglińskiej wyruszyli na górską wędrówkę. Celem wycieczki było dotarcie do schroniska na Magurce (909 m n.p.m.) oraz promowanie zdrowego sposobu spędzania czasu wolnego. Najpierw zapoznaliśmy się z mapą Beskidu Małego i trasą jaką mieliśmy do pokonania. Magurka jest najczęściej odwiedzanym miejscem i czwartym co do wysokości szczytem Beskidu Małego. Szliśmy szlakiem czerwonym i niebieskim. W pobliżu Magurki znajduję się szczyt Czupel (933 m n.p.m.). Po drodze zbieraliśmy grzyby i podziwialiśmy piękne widoki. Mimo chłodnego, jesiennego powietrza, pogoda nam dopisała, jeszcze bardziej humory, jakie towarzyszyły nam podczas całego pobytu w górach.


Aleksandra Pieczka

 



-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Przerwy taneczne


W czwartek 28 września rozpoczęliśmy czwarty rok z przerwami tanecznymi, gdzie w sali gimnastycznej każdy chętny może przez 25 minut pląsać, tańczyć do woli w rytm znanych przebojów. Wypada przypomnieć co dla niektórych znaczy taniec:

- może wyrażać na zewnątrz to, co człowieka porusza od wewnątrz, budzić pamięć ciała, a nawet pomagać w odnajdywaniu sensu własnej egzystencji,

- to w pewnym sensie spędzanie wolnego czasu, to ruch, który daje człowiekowi radość,

- dla niektórych ludzi taniec jest wyładowaniem energii, dla innych przyjemnością, szukaniem sensu w ruchach, które widzi, które chce przekazać mu osoba tańcząca,

-  to przede wszystkim rozrywka, gdyż rzadko jaki człowiek mówiąc "taniec" myśli o czymś innym, niż rozrywce,

- sposobem na odreagowanie stresu, wyrażenie radości, sztuką, dobrą rozrywką, metodą zabijania nudy.


Zofia Dudek




-----------------------------------------------------------------------------------------------------


Prelekcja "Od dziewczynki do kobiety"


W poniedziałek 13 marca uczennice klas drugich i trzecich naszego gimnazjum miały okazję uczestniczyć w  prelekcji dt problemów zdrowotnych okresu dojrzewania i samokontroli piersi pt. "Od dziewczynki do kobiety". Zajęcia prowadziła pani Joanna Zieleźnik, która w sposób ciekawy i przyjazny przekazała dziewczętom istotne informacje na dany temat. Poruszono również  temat szczepień, profilaktyki raka szyjki macicy oraz raka piersi. Podczas spotkania uczennice miały możliwość zadawania nurtujących ich pytań na omawiany temat oraz praktycznie zbadać model piersi.

Zofia Dudek






-----------------------------------------------------------------------------------------------------


Walka o dobrą kondycję i sprawność wymaga poświęceń i samozaparcia. Wiedzą to wszyscy, którzy trenują, chcąc osiągnąć coraz lepsze wyniki i sprawność. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że te cechy są również potrzebne, aby wygrać walkę o własne zdrowie. Poniżej przytaczamy historię Waszego kolegi, którą taką walkę podjął i wygrał - z własną słabością i z własnym ciałem. Polecamy, do przemyślenia... A Łukaszowi należą się brawa i ogromne gratulacje - tak trzymaj!!!


"Cała historia zaczęła się nagle, choć już od dłuższego czasu chciałem iść do dietetyka, ale mówiłem sobie później…. później….. I tak ciągle. Coraz bardziej przybierałem na wadze i nie zdawałem sobie sprawy, że może zagrażać to mojemu zdrowiu i życiu. Jednak czas płynął, a ja dalej nic nie robiłem, jadłem ulubione fast foody (kebab, pizza, hamburgery itp.), ulubione napoje (coca col pepsi itp.) a waga cały czas rosła. Na zajęciach wf było mi ciężko, nie raz musiałem usiąść na ławce, żeby złapać oddech, a niektóre ćwiczenia były niemożliwe do wykonania. Niektóre osoby drwiły sobie ze mnie, że jestem gruby i słyszałem tym podobne teksty. To nie było miłe, gdyż na początku brałem to na poważnie i nienawidziłem siebie i swojego ciała, obwiniałem się. Z czasem się przyzwyczaiłem, niekiedy się przejmowałem, choć nie tak bardzo, jak na początku. Przez ten stres związany z wyzywaniem zajadałem smutki, co nie było zdrowe. Potrafiłem jeść bez przerwy do 22.00 a nawet i dłużej. Jak wiadomo, jedzenie w tych godzinach jest BARDZO NIEZDROWE. Gdy chodziłem do lekarzy, namawiali mnie na sanatorium, ale ja nie chciałem jechać. Kiedyś się zgodziłem, jednak wg mnie takie sanatorium niewiele pomaga (ale to moja własna opinia). Zrobiłem badania cukru i nie tylko, ale wszystko było w porządku.

Aż kiedyś nadszedł ten dzień…przyszedłem ze szkoły, a tato powiedział do mnie: „Jedziemy do dietetyka”. Wtedy pomyślałem, że to dobry pomysł. Pojechaliśmy, na początku bardzo stresowałem się tą wizytą. Jednak panie były bardzo miłe i niepotrzebnie się denerwowałem. Moja początkowa waga, z którą zaczynałem walczyć to 85,5 kg, a dla 15-latka to BARDZO DUŻA otyłość. To BARDZO trudne, ale wszystko jest możliwe, trzeba tylko chcieć. Na początku diety pani dietetyk wprowadziła listę rzeczy, które mi  było wolno jeść  i takie, które dla mnie były wręcz zakazane. Na początku był to czas, który nazwałem ćwiczeniem siły woli. Miałem smak na każdą potrawę, każde danie mnie kusiło, ale nie, mówiłem sobie „Silna wola przezwycięży wszystko”. Męczyło mnie również, że nie mogłem napić się nawet soku, tylko wodę – wyszło mi to na dobre. Po pierwszym tygodniu już schudłem 3,5 kg, zrobiłem wrażenie na dietetyku i spodobała mi się ta dieta. Polegała na początku na zmniejszeniu do minimum kalorii i powolutku zwiększaniu ich. I tak dieta trwała 3 miesiące, a ostatni miesiąc polegał na stabilizacji, która jest najważniejsza. Stabilizacja normalizuje ciało, aby nie było efktu jo-jo. Po zakończeniu diety byłem bardzo szczęśliwy, schudłem 20 kg w rekordowym czasie 4 miesięcy. Na wf wszystko stało się dla mnie możliwe. Samopoczucie jest świetne. Bardzo się z tego cieszę. Polecam wszystkim, którzy tego potrzebują, dieta to nic strasznego, trzeba tylko chcieć. Pamiętajcie: silna wola, chęć i samoopanowanie to najważniejsze, i najbardziej potrzebne rzeczy, aby dieta była skuteczna."


Łukasz


-----------------------------------------------------------------------------------------------------


,,Człowiek nie może niczego nauczyć drugiego człowieka, może mu tylko dopomóc w wyszukiwaniu prawdy we własnym sercu, jeżeli ją posiada.’’

Św. Augustyn


W dniu 16 lutego gimnazjaliści klasy IAB i III B wzięli udział w zajęciach profilaktycznych. Dotyczyły one poszukiwania indywidualnych cech każdego z uczniów oraz znalezienia wspólnych cech, łączących ich w zespole. Każda grupa narysowała kwiat składający się z czterech płatków. W każdym płatku podpisanym imieniem danej osoby uczniowie wpisywali swoje cechy wyglądu, charakteru, zainteresowania i pasje. W środek kwiatka wpisali cechy i zainteresowania wspólne dla poszczególnych grup.

Po przeanalizowaniu wszystkich prac okazało się, że chociaż każdy z uczniów jest inny, ma wiele cech indywidualnych, ale tak naprawdę łączy go dużo więcej niż dzieli z innymi uczniami. Różne zainteresowania i zamiłowania innych mogą stać się źródłem nauki dla nas samych.


Magdalena Grzywacz








-----------------------------------------------------------------------------------------------------


Dnia 13.02.2017r., w ramach projektu edukacyjnego „Rycerze Floriana to My”, pod okiem pani Katarzyny Goliasz, przeprowadziłyśmy konkurs dotyczący ogólnych zasad pierwszej pomocy. Konkurs przeznaczony był dla uczniów klas gimnazjalnych.  Składał się z zestawu 40 pytań, z którymi musieli się zmierzyć przedstawiciele poszczególnych klas. Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy i mamy nadzieję, że wiedza którą zdobyliście może Wam bardzo ułatwić życie, a może nawet czyjeś uratować.


Wyniki są następujące:

•         I miejsce - klasa III b – 41 pkt. (Sandra Stain, Łukasz Kapica, Dominik Adamus).

•         II miejsce – klasa III a – 36 pkt. (Jakub Jończy, Gracjan Kuziów, Mikołaj Dziubek).

•         III miejsce – klasa II a – 33 pkt. (Paulina Kula, Natalia Szumowska, Mateusz Kornik).

•         IV miejsce – klasa I b – 31 pkt. (Marcel Smolarek, Dominiki Kuwik, Piotr Wójcik).

•         V miejsce – klasa II b – 29 pkt. (Sandra Adamczyk, Julia Jaromin, Gabrysia Szarek).



Marta Byrska / Gabrysia Michałowska / Ola Pieczka





-----------------------------------------------------------------------------------------------------

PIRAMIDA ŻYWIENIA


Już od najmłodszych lat ważne jest nabywanie wiedzy dotyczącej kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych.

Osiągnięcie tego celu to proces długoterminowy.  Podczas jednych z zajęć, postanowiliśmy za pomocą burzy mózgów dojść do tego, co powinniśmy jeść, a czego powinniśmy unikać w swojej diecie. Uczyliśmy się, jak analizować piramidę żywienia i jak nazywać poszczególne składniki pokarmowe.  Uczniowie, po podsumowaniu dyskusji, samodzielnie umiejscowili składniki pokarmowe w piramidzie żywienia.


Malwina Pocik