Dzisiaj jest wtorek, 17 października 2017 roku.
Zaloguj się
Zarejestruj się

Zespół szkolno-gimnazjalny w Nowej Wsi

Cytat dnia: "Mówimy niewiele. O takich trafionych radościach, niezasłużonych, niezaplanowanych, nie trzeba wiele mówić. "

Grrupa gimnazjalistów odbyła górksą wędrówkę...

W sobotę (14 października) po raz pierwszy w tym roku szkolnym kilkunastu gimnazjalistów wyruszyło na rajd górski pod opieką pana Wiesława Wawaka.

Jennifer Lynn Barnes: „NAZNACZENI”

Cassie ma naturalną zdolność rozszyfrowywania ludzi. Na podstawie najdrobniejszych szczegółów potrafi ustalić, kim jesteś i czym się zajmujesz.

„Wyśpiewać dziś chcemy Wam życzenia…”

„Wyśpiewać dziś chcemy Wam życzenia…” Tak w dniu 12 października rozpoczęli przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego program słowno-muzyczny, dedykowany pracownikom naszej szkoły, z okazji zbliżającego się Dnia Edukacji Narodowej.

ŚLUBOWANIE PIERWSZOKLASISTÓW

Dzień 12 października 2017 roku na pewno na długo  pozostanie w pamięci uczniów klas pierwszych jak również i ich rodziców. Właśnie tego dnia zostali przyjęci w poczet braci uczniowskiej Szkoły Podstawowej w Nowej Wsi.  

Dyktando Niepodległościowe

Etap szkolny V Małopolskiego Dyktanda Niepodległościowego „Po polsku o historii” przeprowadzono 10 października 2017r. w wielu szkołach województwa małopolskiego.  

DZIEŃ UŚMIECHU

„Uśmiech jest najlepszą kosmetyką do użytku zewnętrznego i najlepszym lekarstwem do użytku wewnętrznego.” / Phil Bosmans /

  • Grrupa gimnazjalistów odbyła górksą wędrówkę...

  • Jennifer Lynn Barnes: „NAZNACZENI”

  • „Wyśpiewać dziś chcemy Wam życzenia…”

  • ŚLUBOWANIE PIERWSZOKLASISTÓW

  • Dyktando Niepodległościowe

  • DZIEŃ UŚMIECHU

AKCJA ZDROWIE

Warsztaty komunikacji interpersonalnej


Świadomość bycia rozumianym i umiejętność rozumienia innych są bardzo ważne w relacjach z innymi ludźmi. Są to jednak umiejętności, które wymagają ciągłego doskonalenia za pomocą wielu ćwiczeń. Ważnym krokiem jest uświadomienie uczniom, że nadawane przez nich komunikaty mogą być odbierane niezgodnie z intencją nadawcy… Przekonali się o tym uczniowie klasy 5 a SP, podczas zajęć opiekuńczo – wychowawczych.

Uczniowie dobrali się w pary. W każdej parze jedna osoba miała kartkę, długopis i zawiązaną chustkę na oczach. Druga osoba otrzymała w tym czasie obrazek, który miała opisać sąsiadowi. Uczniowie musieli pokonać dzielącą ich barierę – osoba pierwsza miała zaufać koledze i skorzystać z własnej zdolności przestrzennej, z kolei osoba druga, musiała stworzyć bardzo szczegółowy opis rysunku i precyzyjnie odpowiedzieć na wiele pytań partnera.

Preferencje komunikacyjne określił rysunek narysowany przez jednego z uczniów. Jeśli obrazek był lustrzanym odbiciem pierwowzoru, to znaczyło, że partnerzy przełamali barierę komunikacyjną. Jeśli jednak rysunek znacznie odbiegał od ilustracji, to oznaczało, że komunikacja jest na niskim poziomie i należy nad nią popracować.

Sabina Żuławska



-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 


JAK SIĘ ZACHOWAĆ W TRUDNEJ SYTUACJI?


W dniu 02.01.2017 r. w klasie 5 b SP i 3 A GIM odbyły się zajęcia opiekuńczo-wychowawcze o tematyce terapeutycznej.

Uczniowie zainspirowani tekstem pt. „Opowieść o chłopcu i o gwoździach”, opracowywali własne sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami w trudnych sytuacjach. Pomysłów było wiele, m.in.:

- spacer na świeżym powietrzu,

- rozmowa z przyjacielem,

- słuchanie muzyki relaksacyjnej,

- rysowanie, malowanie,

- ściskanie piłeczki antystresowej,

- sen,

- rytmiczne oddychanie,

- liczenie do 20,

- refleksja, itp.

Następnie uczniowie klasy 5 b podzielili się na trzy zespoły, w których za pomocą scenek przedstawili propozycję rozwiązania trzech sytuacji problemowych. Z kolei ich starsi koledzy, przeanalizowali wspólnie trzy zdarzenia i zaproponowali swój plan działania.


Sabina Żuławska




-----------------------------------------------------------------------------------------------------



NASZA ODPORNOŚĆ PSYCHICZNA

ZAJĘCIA PROFILAKTYCZNE



By osiągnąć założone cele nie wystarczy inteligencja i talent. Niezbędna jest odporność psychiczna , którą w porównaniu do dwóch poprzednich-można trenować. Oto kilkanaście sposobów trenowania odporności psychicznej:

- pielęgnowanie samoświadomości

- praca nad pewnością siebie

- przeformułowywanie negatywnych myśli

- jasny sens

- sprecyzowane cele

- dyscyplina

- otwartość na zmiany

- odpowiedzialność

- umiejętność odmawiania

- kult empatii

- nie ma porażek, jest tylko informacja zwrotna – oto zasada, którą kierują się odporni psychicznie

- otwartość na krytycyzm

- problemy przekute w możliwości

- trening wdzięczności

- praca nad ciałem


W dniu 12-15 grudnia uczniowie klasy IIIB, IIA, VIa na zajęciach opiekuńczo-wychowawczych zastanawiali się na swoimi mocnymi stronami. Pracując samodzielnie każdy z nich wypełniał kartę "Moje mocne strony”. Uczniowie zapisywali wszystkie swoje umiejętności, pozytywne cechy, nie tylko te, które można zauważyć i które są przydatne w szkole. Koniecznym było określenie minimum dziesięciu zalet. Na koniec każdy odczytał sporządzoną przez siebie listę. Podsumowaniem były wnioski jakie wypłynęły-okazało się, że każdego można za coś pochwalić. Warto to czynić, ponieważ zmienia to relacje między ludźmi, powoduje, że-pochwaleni- czujemy się lepiej. Zauważanie pozytywnych cech u innych wzmacnia samoocenę, a tym samym motywuje do pracy.


Magdalena Grzywacz



-----------------------------------------------------------------------------------------------------



NASZE ZDROWIE PSYCHICZNE

ZAJĘCIA  PROFILAKTYCZNE



W obrębie zdrowia wyróżniamy:
- zdrowie umysłowe czyli zdolność do jasnego, logicznego myślenia
- zdrowie emocjonalne czyli zdolność do rozpoznawania uczuć i wyrażania ich w odpowiedni sposób, umiejętność radzenia sobie ze stresem, napięciem depresją, lękiem.




Mózg jest organem takim jak serce czy wątroba - również jest podatny na choroby. Jest zarówno ośrodkiem, w którym rodzi się nasza myśl, jak i najważniejszym organem pozwalającym nam funkcjonować. Dzięki tej wyjątkowości, łączącej psychikę z fizycznością, daje on człowiekowi niezwykłe możliwości, ale jednocześnie wymaga od niego wyjątkowego zaangażowania. Podwójna funkcja mózgu to również podwójna podatność na wszelkie dolegliwości - szczególnie, że choroby mogą objawiać się na różne sposoby fizyczne i psychiczne.


W dniach 2 i 3 listopada uczniowie klas III B, I B i II B gimnazjum na zajęciach opiekuńczo-wychowawczych wzięli udział w lekcji dotyczącej trudnych sytuacji wokół nas.


Pracując w zespołach kilkuosobowych metodą mapy myśli starali się sformułować definicję agresji, złości i przemocy. Na forum klasy liderzy omawiali zaprezentowane prace. Następnie uczniowie odgrywali różne scenki sytuacyjne zaczerpnięte z życia. Poznali etapy powstawania agresji oraz sposoby jej zapobiegania. Wszyscy bardzo rzetelnie i z wielkim zaangażowaniem uczestniczyli w zajęciach.



Magdalena Grzywacz




-----------------------------------------------------------------------------------------------------



WITAMINOWE SAŁATKI


Uczniowie klasy II a Szkoły Podstawowej poznali zasady i zalety zdrowego odżywiania. Pogadanka dotyczyła m.in. witamin znajdujących się w warzywach i owocach oraz ich wpływie na nasze zdrowie. Ważnym zadaniem szkoły jest  uświadamianie  dzieci, w jaki sposób to, co jemy wpływa na nasz organizm.

Podsumowaniem zajęć było samodzielne wykonanie kolorowych sałatek – warzywnych i owocowych.  Dzieci przygotowując sałaki, miały również okazję przypomnieć sobie zasady higieny i bezpiecznego posługiwania się nożem.

Przyrządzenie sałatek sprawiło uczniom dużo radości. Zajęcia zakończyły się degustacją oraz powtórzeniem najważniejszych wiadomości dotyczących zdrowego odżywiania.


Malwina Pocik





-----------------------------------------------------------------------------------------------------




PRZERWY TANECZNE


W naszej szkole z wielkim powodzeniem, systematycznie, organizowane są przerwy taneczne. Istnieje mnóstwo korzyści z uczestniczenia w takiej formie spędzania przerw. Wystarczy wymienić zwiększenie aktywności i zabawę  przyjaciół o wspólnych zainteresowaniach. Taniec ma też właściwości relaksacyjne, zmniejsza więc poziom stresu, wzmacnia mięśnie i kości. Pomaga również kontrolować wagę ciała.

Taniec oferuje aktywność tym, którzy nie czują się sportowcami. Jest doskonałym sposobem, aby uzyskać i utrzymać formę dla osób w każdym wieku. W znacznym stopniu poprawia elastyczność. Regularny taniec jest też dobry dla poprawy wytrzymałości. Pozwala poznać swoje ciało poprawiając postawę i równowagę.

Korzyści z tańca to nie tylko lepsza kondycja i spalone kalorie. Taniec jest aktywnością społeczną. Umożliwia poznanie nowych ludzi o podobnych zainteresowaniach. Silne więzi społeczne i spotkania ze znajomymi wpływają na wysokie poczucie własnej wartości. Taniec uczy również współpracy i okazywania zaufania. Zwiększa pewność siebie i umiejętności komunikowania się w grupie. Pomaga więc budować umiejętności społeczne. Zdolności te z kolei są przydatne na wielu polach.

Taniec jest formą sztuki. Daje możliwość wykazania się artystycznymi zdolnościami. Oferuje uczniom kreatywny sposób na wyrażenie własnej osobowości w bezpiecznym środowisku. Za pomocą ruchów ciała pozwala wyrazić uczucia. Jest też świetną metodą na dodanie życiu nowych emocji. Ponieważ aktywność fizyczna podnosi poziom endorfin we krwi, regularny taniec jest źródłem dobrego samopoczucia. Poświęcenie czasu na hobby pozwala też zmniejszyć napięcie i poziom stresu.


Zofia Dudek




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Przez zdrowie rozumiem możność istnienia pełnym, dojrzałym, żywym, radosnym życiem,

w ścisłym związku z tym, co kocham - ziemią i wszystkimi jej cudownościami."


Katherine Mansfield




Witamy wszystkich w zakładce poświęconej działalności naszej szkoły, która dotyczy tak ważnej sfery życia każdego człowieka, jakim jest zdrowie. Przedstawimy działania szkolne dotyczące profilaktyki chorób, opowiemy, jak radzić sobie ze stresem, spotkamy się z  ciekawymi ludźmi. Pochwalimy się akcjami promującymi zdrowy tryb życia, zaprosimy również wszystkich uczniów do konkursów, związanych z medycyną, odżywianiem i zdrowym stylem życia.


Magdalena Grzywacz / Malwina Pocik / Katarzyna Goliasz